Városlista
2024. július 21, vasárnap - Dániel

Hírek

2015. November 22. 00:00, vasárnap | Helyi

A 2015/2016. évi vasúti menetrendről

A 2015/2016. évi vasúti menetrendről

Az európai gyakorlatnak megfelelően a MÁV-START meghirdette a 2015/2016. évi menetrendet, amely december 13-án lép életbe.

A menetrend kialakításánál teljesül a fő cél: az európai uniós forrásokból elvégzett és megkezdett beruházások, a felújított pályák és a beszerzett új motorvonatok jelentette előnyökkel hatékonyabban él a vasúttársaság 2016-ban. A módosításoknak köszönhetően több millió meglévő és leendő utas számára érdemben bővül az utazási kínálat és javul a szolgáltatás minősége. A vasúti közlekedés kiszámíthatóbbá és komfortosabbá tétele biztosítja azt, hogy egyre többen válasszák a környezetkímélő vonatozást. Jövőre a MÁV-START év közben is gyakrabban hangolja a menetrendet az igényekhez és a befejezett fejlesztésekhez.
Az európai uniós forrásokból felújított pályákhoz, a modernizált és frissített járműállományhoz, illetve a kapacitásokhoz igazított új menetrend lehetővé teszi a menetrendszerűség érdemi növelését, a vonatok jobb kihasználását, a forgalom kiszámíthatóságának javulását. A megvalósult beruházások hasznát pedig egyre több utas érzékelheti.
Folytatjuk az elmúlt években a vasúti infrastruktúra modernizációjában érintett vonalakon a menetrendi fejlesztéseket, felkészültünk arra, hogy az év során akár többször is – amikor az eszközeink, az újabb motorvonat beszerzések és EU-s pályás beruházások engedik – tovább bővítsük szolgáltatási kínálatunkat. A menetrend év közbeni alakítása a rendszeres monitoring által begyűjtött tapasztalatokhoz igazodhat.
A MÁV-START növelni kívánja a vasutat választó utasok számát, ezzel a vonatok átlagos bevétel-fedezeti szintjét is emeli, miközben az adófizetői forrásokat kíméli.
A 2016. évi menetrendi változásokkal, a menetrendi struktúra finomhangolásával, a közlekedés-szakmai álláspontok beépítésével utasszám bővülés várható.
Vasúti közszolgáltatóként elsősorban a vasúti közlekedésre jellemző utasvolumenre koncentrálunk, folyamatosan törekszünk az általános szolgáltatási színvonal javítására és a fedélzeti szolgáltatások szintjének további emelésére, a járatok hatékonyabb kihasználtságára. A cél, hogy az eddig telített, rengeteg utast szállító vonatokra még több, tisztább, felújított és megfelelően karbantartott, üzembiztos kocsi jusson.
A menetrendi struktúra a minisztériummal és a közlekedésszakmai szervezetekkel közösen, a javaslatok és a lehetőségek alapos elemzése, megvitatása mentén került kidolgozásra. A vasúttársaság évente átlagosan több mint egymillió vonatot közlekedtet, amelyek több mint 75 millió kilométert tesznek meg. 2016-ban összességében 1 százalék alatti az össz vonatkilométerben mérhető csökkenés 2015-höz képest. A minimális utasforgalmat bonyolító vonalakon és idősávokban a csökkenő kínálat ellensúlyozására alternatív megoldásokat dolgoznak ki a közösségi közlekedésben résztvevők. A megtervezett menetrend emellett több millió utas számára nyújt bővülő lehetőségeket.
A 2016-os esztendőtől kezdődő 2-3 év alatt a rugalmasabb, optimalizált menetrend melletti közlekedtetéssel párhuzamosan megvalósítható a munkahelyteremtés kb. 300 plusz főnek, két nagy munkavállalói csoportban (jegyvizsgáló, mozdonyvezető). Kiválasztásuk, felvételük, betanításuk és levizsgáztatásuk elvégezhető ez idő alatt.
A 2015/2016. évi menetrendi változásokkal, a menetrendi struktúra finomhangolásával, a közlekedés-szakmai álláspontok beépítésével az új járatoptimalizált menetrendtől utasszám bővülés és utaselégedettség növekedés várható.

A menetrendi struktúra kínálatának peremfeltételei
Rendszeres monitorozás: a vonatkihasználtság és az utasforgalom napon belüli eloszlásának vizsgálata.
A vasúti közlekedésre jellemző utasvolumen, a szolgáltatás színvonalának javítására való törekvés, a nyújtott szolgáltatások fedezeti szintjének növelése.
A vasutat választó utasok számának növelése, ezzel a vonatok átlagos bevétel-fedezeti szintjének növelése, az adófizetői források kímélése.
Az elmúlt években a vasúti infrastruktúra-fejlesztésekben érintett vonalakon jelentős menetrendi fejlesztést hajtottunk végre, ennek értékelése alapján meghatároztuk a további fejlesztési irányokat, illetve bizonyos – minimális utasforgalmat bonyolító - vonalakon javaslatot tettünk a szolgáltatás szűkítésére.

A belföldi menetrenddel összefüggő adatok, információk

A vonatkilométer adatok 2010-2016. között
2010-2015. között a közszolgáltatás keretében leközlekedtetett vonatok évente átlagosan több mint 75 millió kilométert közlekedtek. 2016-ban 2015-höz viszonyítottan mindössze 0,98 százalékkal kevesebb vonatkilométer teljesítését tervezzük.
Az idei várható és a 2016-os tervezett vonatkilométer jobb, mint a 2012-es és 2013-as esztendő vonatkilométer értékei.

A belföldi utasszám és ülőhely kihasználtság 2010-2016 között
A megtett vonatkilométer nem a legfontosabb mutató! Az ülőhely kihasználtság azt mutatja, hogy valójában mennyien vették igénybe a MÁV-START által biztosított vonatokat. A számokból kiolvasható például, hogy bár 2012-ben a megtett vonatkilométer 6,4 százalékkal csökkent az előző évhez képest, az csupán 0,13 százalékos utasfő csökkenést hozott. 2014-ben viszont, amikor az igénybe vehető vonatok (vonatkilométer) és az ülőhelyek száma is magasabb volt, mint az azt megelőző két évben, a vizsgált időszak legalacsonyabb utasszámát mértük. A 2014. évi menetrendi kínálat növekedés nem eredményezett utasszám növekedést (a 2014-es vonatkilométer az előző évhez képest közel 4%-kal nőtt, az utasszám azonban 1,7%-kal csökkent.)

Utasszámok a 2010-2016. közötti időszakban:
2013-ban a legmagasabb a tényadatok alapján
2011-ben 2010-hez képest 4,3 millió fővel nőtt,
2012-ben (amikor a vonatkilométer 6,4%-os csökkentést mutatott) 0,13%-kal csökkent,
2015-ben a 2010. év feletti utasszámot várunk.

Összehangolt járműpark-minőségi javulás a 2015/2016. évi menetrendi változással
Az eddig forgalomba állított 42 új FLIRT motorvonatot további 6 darab FLIRT követi.
Eredménye a budapesti elővárosi közlekedésben:
A 71-es számú, Budapest–Veresegyház–Vác vonalon csak FLIRT motorvonatok közlekednek.
A 150-es számú, Budapest–Kunszentmiklós-Tass–Kelebia vonalon munkanapokon az elővárosi forgalomban, hétvégén Kelebia felé is közlekednek az új FLIRT motorvonatok.
Eredménye a távolsági vasúti közlekedésben:
Budapest–Kaposvár között naponta közlekednek
Budapest–Záhony és Budapest–Eger viszonylatban szombaton és vasárnap közlekednek.

A felújított, modernizált személykocsik (29-05 és 20-35), valamint az ÖBB-től vásárolt ún. hosszú Schlieren (20-76-os) kocsik lényeges utazási színvonal emelkedést hoznak a kelet-magyarországi régióban:
A járműveket a miskolci sebes- és egri gyorsvonatok szerelvényeinek biztosítására használjuk, így a 80-as, Budapest–Hatvan–Miskolc–Nyíregyháza/Sátoraljaújhely és a 87-es, Füzesabony–Eger vasútvonalakon a vonatokat igénybe vevő utasoknak komfortosabb, a központi ajtózárás lévén biztonságosabb utazást tudunk nyújtani.
További minőségi változást jelent a régióban, hogy a menetrendváltástól a jelenleginél lényegesen több felújított kocsi áll majd rendelkezésre a debreceni telepállomáson. Így a 100-as, Budapest–Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vasútvonalon valamennyi Budapest–Záhony viszonylatú gyorsvonatot, illetve a Cegléd–Záhony viszonylatú személyvonatok szerelvényeinek egy részét felújított járművekből állítjuk ki.


A 2015. december 13-tól érvényes menetrend letölthető a MÁV-csoport honlapjáról (a táblázat alján található): http://www.mavcsoport.hu/mav-start/belfoldi-utazas/2014-2015-es-2015-2016-evi-vasuti-menetrend.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Június 25. 13:17, kedd | Helyi

ALVÓ SÉRTETTŐL LOPTAK AZ AUTÓPÁLYÁN

A tatabányai rendőrök tetten érték azt a két román férfit, akik egy pihenőben ismeretlen módon kinyitották egy alvó sértett gépkocsiját, és abból pénzt vittek el.

2024. Június 04. 04:00, kedd | Helyi

Átadta rozsdamentes gerendákat gyártó üzemét Tatabányán a Transport-Beton

Egyenes és hullámos gerincű rozsdamentes gerendákat gyártó üzemet adott át a Transport-Beton Kft. Tatabányán.

2024. Május 25. 08:00, szombat | Helyi

Kiütötte az Ajka Kristályt a Perutz

A pápai csapat a szezon utolsó idegenbeli mérkőzését Ajkán játszotta, ahol a házigazdákat magabiztosan, 6-1 arányban győzte le.