Hírek
2011. Július 25. 07:45, hétfő |
Sport
Forrás: Nemzeti Sport Online
Hamiltoné a győzelem, Vettel lemaradt a dobogóról
Lewis Hamilton idei második győzelmét hozta a Német Nagydíj, a McLaren pilótája hatalmas és élvezetes csatában győzte le Fernando Alonsót és a pole pozícióból induló Mark Webbert a Nürburgringen.
A vb-éllovas Sebastian Vettelnek rossz rajtja és korai megcsúszása miatt esélye sem volt arra, hogy a győzelemért vagy egyáltalán a dobogós helyezésekért küzdjön, arra is az utolsó körig kellett várnia, hogy megelőzze az addig a 4. helyen haladó Felipe Massát. A hazai pályán versenyző pilóták 2008 ősze óta tartó átka továbbra sem ért véget. Egy hét múlva következik a Magyar Nagydíj.
Nem kellett eső ahhoz, hogy rendkívül élvezetes versenyt hozzon a nürburgringi Német Nagydíj, Lewis Hamilton, Fernando Alonso és Mark Webber száraz pályán is szinte végig fej fej mellett haladt. A McLaren pilótája már a rajtnál elhúzott a pole pozíciós Webber mellett, s bár az ausztrál az első boxkiállások után korábbi szervizelésének és a friss gumikon megtett gyorsabb köreinek köszönhetően visszavette a vezetést, a második kerékcserék során visszaütött a korábbi kiállása.
A boxból kijövő Hamiltont nem tudta megelőzni, az elöl maradó angol viszont agresszív manőverével elhúzott az élre visszaérkező Alonso mellett, és ettől fogva meg is őrizte az első helyét. A Kínai Nagydíj óta először diadalmaskodó Hamilton a vb-pontverseny 3. helyére jött fel Webber mögé.
Alonso a verseny végén még megpróbálta támadni Hamiltont, s mivel száraz volt végig a futam, az utolsó körökre fel kellett tenni a szabadedzésen tapasztalt körök alapján a lágynál sokkal lassúbb közepesen kemény abroncsokat is. Ám a verseny utolsó harmadában kereket cserélők váratlanul felgyorsultak a keményebbik keveréken, ezért Hamilton gyors kiállása végül is bebiztosította a győzelmét.
A 4. helyezésért folytatott csatában viszont a végsőkig kivárt Felipe Massa és Sebastian Vettel a kerékcserével. A brazil annak ellenére a német elé tudott kerülni, hogy az első köröket a nála sokkal lassúbb, de jobban rajtoló Nico Rosberg mögött töltötte. Vettel is elrontotta ugyanis a rajtját, sőt meg is csúszott, amivel tönkrement az első készlet gumija, és Massa célpontjává vált.
A végén viszont visszatámadott Massa ellen, és bár a pályán nem ment az előzés, az utolsó előtti körben végrehajtott kerékcserék során a német a gyorsan dolgozó Red Bull-szerelőknek köszönhetően elhúzott a még a szerelői között álló Massa mellett. Mindenesetre kellemetlen lehet Vettel számára, hogy az idén először a hazai nagydíján maradt le a dobogóról (vb-pontversenybeli előnye miatt így sem kell aggódnia), és Massa 2008-as Brazil GP-n aratott győzelme óta továbbra sem nyert senki a hazája futamán.
Massa mögött Adrian Sutil lett a 6. a Force Indiával, a két Mercedes-pilótát, Nico Rosberget és a verseny során megcsúszó Michael Schumachert megelőzve ő lett a második legjobb német. Nick Heidfeld a kavicságyban fejezte be a versenyt, miután összeütközött Sébastien Buemivel.
Az utolsó két pontszerző hely Kobajasi Kamuié és Vitalij Petrové lett.
A jövő héten a Magyar Nagydíjjal folytatódik a vb, hasonlóan izgalmas futamot szeretnénk.
ELŐZMÉNYEK
Az FIA 75 perccel a rajt előtt jelezte a csapatoknak, hogy az esőfelhők közeledése miatt módosíthatják az autók első légterelőinek és a fékek beállításait, igaz, a csapadék háromnegyed órával később sem kezdett el hullani. A reggeli eső után a pálya addigra teljesen felszáradt, a pilóták slick gumikon mentek ki a boxból a pályára.
Háromnegyed kettőtől azonban esni kezdett az eső, a lelátón előkerültek az esőkabátok és az esernyők, a pilóták pedig szokásukkal ellentétben nem autójuk körül a célegyenesben, hanem a garázsban várták a felvezető kört. A mérnököknek mérlegelniük kellett, lecserélik-e a gumikat intermediate-ekre.
Nyolc perccel a rajt előtt egyre több pilóta készült beülni az autójába. Az aszfalt 14 fokos volt, a levegő pedig 12 (az erős szél miatt pedig még kevesebbnek tűnt): roppant nehéz volt így üzemi hőfokra hevíteni a gumikat, anélkül viszont közel sem volt olyan jó a tapadás, mint az abroncsok tökéletes állapotában.
A FUTAM
Az autókról lekerültek a gumimelegítő paplanok, a pilóták slick gumikon indultak el a felvezető körre. Négy éve ilyenkor a felvezető kör végén a pilóták többsége az eleredő esőben a boxutcába ment, és Markus Winkelhock állt az élre.
Webber Barcelonában és Silverstone-ban elveszítette első helyért a rajtnál…
Most is így járt, Hamilton elment mellette – Alonso is jól indult a páros rajthelyről, megelőzte Vettelt, aki a Mercedes-arénában még küzdött ellene, de nem tudta visszaverni a támadást.
Az első kör végén Hamilton, Webber, Alonso, Vettel, Rosberg, Massa, Sutil, Petrov, Schumacher, Button volt az első tíz sorrendje. A 2. körben Alonso hibázott, Vettel elment mellette. Schumi megelőzte Petrovot.
A 3. kör elején engedélyezték a DRS használatát, de a gumijait rendkívül gyorsan felmelegítő Hamilton 1.9 másodpercre volt már Webber előtt.
Massa Rosberget, Schumi Sutilt, Button Petrovot támadta. Alonso Vettel megelőzésével próbálkozott.
Webber a 4. körre felgyorsult, közelebb került Hamiltonhoz, a 6. körben egy másodpercre csökkentette hátrányát.
A Meteo France jelentése szerint 30 percen belül nem várható újabb eső.
A 8. kör elején a célegyenes végén Alonso megelőzte Vettelt – a spanyolnak ez DRS nélkül is sikerült. A Ferrari KERS-e viszont sokat segített neki.
Vettel a 10. körben a középső szektorban, a 10-es kanyarban a műfűre hajtott, megpördült, és közvetlenül a Rosberg, Massa páros elé esett vissza.
A 11. körben Heidfeld Buemit próbálta előzni, a Toro Rosso-pilóta behúzta az autóját a Renault elé, az arany-fekete autóról leszakadt az első légterelő, és a levegőbe emelkedő Renault végül a kavicságyban kötött ki.
Massa a 12. kör elején a célegyenes végén megelőzte Rosberget.
Egy körrel később a sikánból kijövet megcsúszó Hamiltont megelőzte Webber, aki ugyan a célvonalnál előrébb volt, a célegyenes végén Hamilton visszavette az első helyet.
A 14. kör elején Alonso megpróbálta megelőzni Webbert, aki visszaverte a támadást, a kör végén azonban a boxba hajtott új gumikért. Rosberg is így tett.
Button továbbra is Petrov mögött haladt, Schumacher a boxba hajtott.
Webber a leggyorsabb volt a pályán az új gumijain, de a többiek még kint maradtak a pályán. A 16. körben Hamilton, Alonso és Vettel is a boxba állt, előbbi kettő a Massa által feltartott Webber mögé jött vissza.
Massa a 16. körben ment a boxba, Webber állt az élre, Hamilton és Alonso szorosan a nyomában haladt. Massa Vettel előtt haladt, de a Sutil, Button, Petrov, Kobajasi négyes előttük haladt.
A japánt a 20. körben megelőzték, a 21.-ben az oroszon is túljutottak, de közben Rosberg és Schumacher felzárkózott mögéjük.
Elöl Webber fokozatosan növelte előnyét, a 22. kör után 1.4-gyel volt Hamilton és 2.7-tel Alonso előtt.
Schumacher a 23. körben kicsúszott a pályáról, s bár folytatni tudta, a 11. helyre esett vissza – Petrov és Alguersuari boxkiállása után azonban visszanyerte pozícióját. Viszont Sutil és Button mögött folytatta.
A 25. kör végén az első három 3 másodpercen belül volt, Webber végül nem tudott meglógni. Massa hátránya 25 másodperc volt Webbertől, de 3 másodperccel Vettel előtt haladt.
Webber autóján a 28. körben elkezdett kopni a gumi, Hamilton és Alonso is gyorsabb lett nála, a spanyol hátránya 1.6 másodperc volt. Webber a 30. körben reagált, újabb adag lágy gumiért a boxba állt. Hamilton egy körrel később követte, Alonso viszont a pályán maradt.
Hamilton Webber elé jött vissza, az ausztrál pedig ugyan támadt, az angol keményen visszaverte az akciót. Alonso a következő körben szervizelt, s bár Hamilton elé jött vissza, az angol sokkal határozottabban támadt, mint Webber egy körrel korábban, és átvette a vezetést.
Webber nem tudta kihasználni, hogy melegebbek a gumijai Alonsóénál, a spanyol mögött maradt, s mire a Ferrari belelendült, már késő volt.
Button megelőzte Rosberget, feljött a 6. helyre Massa és Vettel mögé. Utána kiállt a boxba, és hidraulikai hiba miatt feladta a versenyt.
Hamilton a 36. körben 3.1 másodperccel állt Alonso előtt, Webber pedig 6 másodperccel volt lemaradva a mclarenestől.
A 39. körben Alonso megkezdte a felzárkózást, Webber hátránya viszont tovább nőtt.
Vettel és Massa is végrehajtotta második boxkiállását, mindketten lágy gumit kaptak, Massa nagy fékezéssel jött vissza a pályára a német elé, s őriznie kellett 4. pozícióját. A sikánban Vettel ismét támadott, de elfékezte magát, és rossz irányból vette be a lassítót.
A 44. körben Massa rontotta el a lassítót, de Vettel előtt tudott maradni.
Massa és Vettel mögött a csak egyszer kiálló Sutil tartotta a 6. helyezését, mögötte Rosberg és Kobajasi száguldott, míg mögöttük Petrov és Schumi csatázott – a tőlük megszokott trenddel ellentétben nem ütköztek össze, Schumi megelőzte az oroszt. Mindenkinek egy kerékcseréje volt hátra, a közepesen kemény gumikat a verseny legvégére tartogatták.
Massa és Vettel nagyon felgyorsult. Petrov, majd Sutil és Kobajasi kereket cserélt, az orosz a várakozásokkal ellentétben felgyorsult az új gumikon.
Erre reagálva Hamilton a boxba hajtott a fehér feliratú abroncsokért. A Pirelli sejtései szerint ezzel az utolsó körökig várni kellett volna, de új helyzet állt elő.
Alonso vezetett, az 52. körben sem állt ki, még gyorsabb volt, mint a hideg gumikon száguldó angol. Hamilton viszont a következő körre felgyorsult, Alonso az 53.-ban jött is ki, de Hamilton mögött folytatta.
Vettel keményen támadta Massát, de a brazil kitartott.
Webber vezetett, de lassúbb volt Hamiltonnál, és még jönnie kellett. Az 56. körben szervizelt is, a 3. helyen folytatta.
Schumacher is kint járt a boxban, ő és csapattársa, Rosberg Sutil mögött ért be.
Massa és Vettel csatája továbbra is tartott. Az 59. körben jöttek csak ki, a Red Bull gyorsabb kerékcseréjének köszönhetően Vettel Massa elé került!
A futamgyőzelem az idén másodszor Hamiltoné lett, Alonso és Webber végzett még dobogós pozícióban. Vettel, Massa, Sutil (a második legjobb német), Rosberg, Schumacher, Kobajasi és Petrov szerzett még pontot.
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 20. 07:49, szerda | Sport
Michelisz: a három bajnoki címemből ez a legértékesebb
Michelisz Norbert, a túraautó világsorozat idei bajnoka szerint a három eddigi elsősége közül a mostani a legértékesebb, mert úgy érte el, hogy az idény második felében nem az ő autója volt a leggyorsabb a mezőnyben.
2024. November 20. 07:46, szerda | Sport
Magyar-német - Rossi: megérdemelt ez a döntetlen
Marco Rossi szövetségi kapitány megérdemeltnek nevezte a magyar labdarúgó-válogatott által elért 1-1-es döntetlent a csoportelső németek ellen a Nemzetek Ligája utolsó fordulójában.
2024. November 20. 07:41, szerda | Sport
Magyar-német - Szoboszlai utolsó pillanatban lőtt büntetője egy pontot ért
A magyar labdarúgó-válogatott 1-1-s döntetlent játszott kedden a Puskás Arénában a német csapattal a Nemzetek Ligája élvonalának utolsó fordulójában.
2024. November 19. 07:44, kedd | Sport
Magyar-német - Rossi: az ellenfelünk Európa második legjobb válogatottja
Marco Rossi szövetségi kapitány szerint a magyar labdarúgó-válogatott keddi ellenfele, a német csapat Európa második legjobbja, ezért nem fog kísérletezni a Nemzetek Ligája utolsó fordulójában.