Városlista
2024. július 16, kedd - Valter

Hírek

2016. Szeptember 25. 00:00, vasárnap | Helyi

Hogyan vezessünk ködben?

Hogyan vezessünk ködben?

Jó tanácsok a Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányságtól:

A köd jelentősen akadályozza, szélsőséges esetben akár el is
lehetetleníti a közúti közlekedést, s nem csak a láthatóságot
korlátozza, hanem egyéb veszélyeket is rejt. Mindezekre tekintettel a
ködben történő biztonságos járművezetés speciális felkészültséget
igényel. A ködös időben történő közlekedésükhöz, biztonságos célba
érésükhöz a következőkben összefoglalt hasznos tanácsainkkal
kívánunk hozzájárulni.
A gépjárművezetők általában ködben szeretnek a legkevésbé vezetni. Ez
nem is csoda, hiszen a ködös idő a legrosszabb vezetési körülmények
egyike. A köd különösen a lakott területen kívüli útszakaszokon lehet
veszélyes, ahol a páraréteg olykor átláthatatlan, s a járművezető nem
tudhatja, milyen akadályok, veszélyforrások jelennek meg előtte
(különösen éjjel). Ezzel szemben lakott területen belül
valamivel könnyebb a helyzet, mert a közvilágítás fénye részben áttöri a
ködöt, de a sűrűbben haladó járművek által keltett légmozgás és egyéb
körülmények miatt a láthatóság lényegesen jobb.
A ködös időszakokban általában többszörösére nő a balesetveszély (a
tapasztalatok azt mutatják, hogy ilyenkor az anyagi káros és a könnyű
sérüléses járműütközések, továbbá a gyalogos elütések száma növekszik
meg, a halálos balesetek száma általában csökkenést mutat). A
legfontosabb, hogy ködös útszakaszokon óvakodjunk az eltúlzott
sebességtől. A megengedett sebességhatárt soha ne lépjük túl,
gyakran még a megengedett sebesség felső határa is eltúlzott lehet
(utóbbit nevezzük relatív gyorshajtásnak).
A lassúbb haladás mellett legfontosabb a követési távolság növelése.
Igen nehéz megbecsülni a biztonságos követési távolságot köd esetén.
Ezért tartsunk az előttünk haladótól olyan távolságot, hogy
járművünkkel annak hirtelen fékezése esetén is meg tudjunk
állni. A szakértők azt tanácsolják, hogy a mindenkori követési
távolság legalább akkora távolság legyen, mint amit az adott
sebességgel haladva járművünk két másodperc alatt megtesz!
Köd esetén tartózkodjunk az előzéstől! Vegyük fel a sorban haladók
tempóját, megfelelő követési távolságot tartva (ilyenkor a tömeges
„ráfutásos” ütközések veszélye igen magas).


Ködben az olyan veszélyeket sem láthatjuk előre, mint például a
jégbordák képződése, vagy a tapadási viszonyok egyéb okra
visszavezethető megváltozása. Ezért véletlenül se kockáztassunk!
Azt is tudnunk kell, hogy a köd olykor foltok formájában képződik, s az
egyik ködfolt követheti a másikat. Általános magatartás, hogy az egyik
ködfoltból kihaladva, a láthatósági feltételek hirtelen javulása
esetén a járművezetők gyorsítanak, s a korábbiakhoz képest jelentősen
nagyobb sebességgel haladnak. Ez különösen veszélyes lehet akkor, ha egy
másik ködfoltba érkezünk, mert a látótávolság hirtelen történő jelentős
csökkenése miatt nem tudhatjuk, milyen veszélyekkel, kockázatokkal kell
számolnunk.
Érdemes megjegyezni, hogy fokozott ködképződéssel számolhatunk folyók
közelében, zárt völgyekben, erdős hegyi útszakaszokon stb. A ködös
időben történő vezetés nagyon fárasztó, ezért idővel a
reakcióképességünk jelentősen csökken. A feszült figyelem miatt
az emberi szem is elfárad, ezért nagyon fontos, hogy hosszabb utaknál
tartsunk gyakrabban pihenőt. A legalább 15 perces pihenők során a szem
pihentetése mellett koffein tartalmú ital fogyasztása is ajánlott.
További jó tanács, hogy szemünk fáradékonyságát csökkentve soha ne
nézzünk a szemből érkező jármű fényszórójába, s vezetésünk során ne
is tekintsünk meredten egyetlen pontba!
Köd esetén használjunk ködfényszórót! Ha járművünk ezzel nem
rendelkezik, akkor a tompított fényszórót kell bekapcsolni. A távolsági
fényszóró használata kifejezetten kerülendő, hiszen az erős fény a
páraszemcsékről visszaverődve vakító, átláthatatlan fehér falat
képez! A láthatóságunk érdekében a gépjármű valamennyi fényszóróját
és irányjelzőjét tartsuk tisztán, de ügyeljünk a szélvédő
tisztaságára is. A belső pára megakadályozása érdekében kapcsoljuk
be a légkondicionáló készüléket, a levegő áramlásának irányát a szélvédő
felé terelve! A hátsó szélvédő páramentesítésére is figyeljünk!
Végezetül haladásunk során számoljunk az úttesten gyalogos, kerékpáros,
vagy lassú jármű közlekedésére, meghibásodott jármű megjelenésére,
melyek észlelése a ködben ugyancsak jelentősen korlátozódik. Ha pedig
kiszállunk a járműből, lakott területen kívüli útszakaszokon mindig
vegyük fel a fényvisszaverő mellényt, mely észlelhetőségünket, s
ezáltal biztonságunkat sokszorosára növeli!

Ezek érdekelhetnek még

2024. Június 25. 13:17, kedd | Helyi

ALVÓ SÉRTETTŐL LOPTAK AZ AUTÓPÁLYÁN

A tatabányai rendőrök tetten érték azt a két román férfit, akik egy pihenőben ismeretlen módon kinyitották egy alvó sértett gépkocsiját, és abból pénzt vittek el.

2024. Június 04. 04:00, kedd | Helyi

Átadta rozsdamentes gerendákat gyártó üzemét Tatabányán a Transport-Beton

Egyenes és hullámos gerincű rozsdamentes gerendákat gyártó üzemet adott át a Transport-Beton Kft. Tatabányán.

2024. Május 25. 08:00, szombat | Helyi

Kiütötte az Ajka Kristályt a Perutz

A pápai csapat a szezon utolsó idegenbeli mérkőzését Ajkán játszotta, ahol a házigazdákat magabiztosan, 6-1 arányban győzte le.

2024. Július 16. 08:16, kedd | Bulvár

Felmérés: a skótok 40 százaléka örül, hogy az angolok kikaptak a döntőben

A hétfőn ismertetett legfrissebb felmérés szerint a skótok 40 százaléka örül, hogy Anglia labdarúgó-válogatottja vereséget szenvedett a németországi Európa-bajnokság vasárnap esti berlini döntőjében.