Városlista
2024. szeptember 4, szerda - Rozália

Hírek

2014. Április 18. 05:00, péntek | Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség

Nem sok jóra számítanak a hajózási cégek

Nem sok jóra számítanak a hajózási cégek

Az elmúlt hónapok csapadékmentes időjárása miatt nem számít jó szezonra a hajózós szakma, a várható alacsony vízállás miatt ugyanis megnövekedhet a korlátozottan hajózható napok száma, ami pedig növelheti a dunai áruszállításban érdekelt cégek relatív veszteségét – fogalmazott a Napi Gazdaságnak Szalma Botond, a Magyar Hajózási Országos Szövetség elnöke. Márpedig az előjelek nem kedvezőek, jelenleg ugyanis tragikus a vízállás, pedig április ilyen szempontból kedvező szokott lenni.

Ahogyan a közúti szállítás szempontjából is fontos a sztrádák, autóutak állapota, a hajózásnál sem elhanyagolható az utak állapota – mondta az elnök. E téren nem sok minden történt az elmúlt időszakban, s bár a Vituki Nonprofit Kft. évekkel ezelőtt elkészítette a megalapozó tanulmányt, abból végül nem lett semmi, az e célra rendelkezésre álló 20,2 milliárd forint uniós forrást más beruházásokra csoportosították át. Magyarország volt az egyetlen, amely nem írta alá a dunai vízi út fejlesztéséről szóló miniszteri nyilatkozatot. Ez jelentené a rövid távú megoldást, a hosszabbat pedig a vízlépcsők megépítése (amelyeket már ötven éve meg kellett volna építeni), ami nemcsak a hajózás, de például az ivóvízbázis szempontjából is fontos lenne. Ezek a beruházások a kilencvenes évek árain számolva 250-300 milliárd forintba kerülnének, de már megtérültek volna. A hajózási pályát tehát mindenképpen rendbe kellene tenni, ennek hiányában például az aszályos idő évi hárommillió tonna kiesést eredményez, ami 120 milliárd forintos kárt jelent a mezőgazdaságnak – sorolta Szalma. A pálya tehát nincs jó állapotban, bár valami már elkezdődött: a Duna romániai és bulgáriai közös szakaszán (egy vagy két) vízlépcső építését tervezik.

A pálya, illetve a vízszint tehát nagyon meghatározó a hajózás szempontjából, minden tíz centiméteres hordképesség elvesztése eszközönként 80–120 tonnával csökkenti az elszállítható mennyiséget, ami pedig a fuvardíjbevételekben csapódik le – tette hozzá Szalma.

Mindezek mellett az agyelszívás is veszélyezteti a magyar hajós vállalkozásokat. A Duna–Majna–Rajna vonalon közlekedő kabinos hajók kényelmesebbek, tisztábbak, és közlekedtetésük is kiszámíthatóbb, mint a magyarországiaké, így például parancsnokok szegődnek az említett útvonalon közlekedő hajókra. Ráadásul a magyarországi hatósági díjak emelése sem kedvez az itteni vállalkozásoknak, aminek akár az is lehet a következménye, hogy a magyar járművek külföldi lobogók alá kerülnek, épp ezért a szakma csak az elfogadható mértékű emelés mellett áll ki. A hajók üzemeltetése jelentős tétel a vállalkozások életében, ebből pedig számottevő részt hasít ki az üzemanyag ára, aminek emelkedését mintegy kilencven százalékban a hajózó cégeknek kell lenyelniük. Ráadásul a társaságoknak a fennálló kedvezőtlen hiteleik kiváltására sincs lehetőségük, márpedig az elmúlt években működésre és fejlesztésre is kénytelenek voltak külső forrást igénybe venni – sorolta a nehézségeket az elnök.

Az adminisztrációs és a működési terheken túl az árualapra – a nehézipari alapanyagok, a műtrágya, a mezőgazdasági termények – is a bizonytalanság a jellemző. Az építőipar fellendülése – az acélszerkezet-szállítás kapcsán – nagy lökést adhatna a folyami hajózásnak – emelte ki Szalma, hozzátéve, hogy egy kedvező mezőgazdasági szezon (ami fellendítené a műtrágyaforgalmat) és az állattenyésztés erősödése (a szójaszállítmányok növekedése révén) kedvezőbb irányba terelné a vízi áruszállítást.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Szeptember 03. 07:50, kedd | Belföld

Mintegy 12 millió tankönyvet szállított ki a posta az oktatási intézményekhez

Mintegy 12 millió tankönyvet szállított ki a posta az oktatási intézményekhez

2024. Szeptember 03. 07:43, kedd | Belföld

Varga-Bajusz Veronika: oktatási céllal továbbra is lehet mobiltelefonokat használni az iskolákban

A mobiltelefonok oktatási célra történő használata továbbra is támogatott

2024. Szeptember 03. 07:40, kedd | Belföld

Kövér László: annyi jövője van Európának és Magyarországnak, amennyi európai és magyar gyermek születik

Annyi jövője van Európának és Magyarországnak, amennyi európai és magyar gyermek születik, ha vannak gyermekek, akkor lesz jövője az őket vállaló családoknak és a nemzetnek, ha nincs gyermek, akkor nincs jövő

2024. Szeptember 02. 07:53, hétfő | Belföld

Mától két hétre lezárják a Kőröshegyi völgyhidat

Karbantartási munkálatok miatt hétfőtől várhatóan két hétre teljesen lezárják a Kőröshegyi völgyhidat az M7-es autópályán.